zaterdag 21 maart 2015

Spijt




Jochem heeft het niet makkelijk op school. Hij is het mikpunt van getreiter door het clubje van Sanne. Klassenleraar Tino is veel te druk met populair doen voor de tieners en grijpt niet in als Jochem gepest wordt. Klasgenoot David ergert zich hieraan, maar durft er zelf ook niks van te zeggen.
Dan organiseert meester Tino het klassenfeest. David doet er alles aan om indruk te maken op Vera, het leukste meisje uit zijn klas. Als dat helemaal misgaat heeft David geen oog meer voor Jochem, die te grazen wordt genomen door zijn pestkoppen. De volgende ochtend krijgt de klas van de rector te horen dat Jochem ‘s avonds niet is thuisgekomen…


Aanrader? Nadat we in de klas een aantal fragmenten zagen uit de film "Spijt", wist ik het heel erg zeker: ik moest en zou het boek lezen. Ik heb het dan ook onmiddellijk gereserveerd in de bib. Tijdens het wachten zocht ik thuis trailers op van de film. Die heb ik intussen nog niet gezien, maar wil ik zeker ook eens bekijken.
Over het boek: 'Spijt' is een boek voor kinderen vanaf 12 jaar, telt 144 pagina's - het is dus niet zo'n dik boek - maar met een serieus onderwerp: pesten. Op een manier die geschikt is voor jong en oud, vertelt Carry Slee dat pesten zeer zware gevolgen kan hebben. Zeker wanneer je niet tijdig ingrijpt maar, zoals David, aan de kant blijft staan om zelf niet gepest te worden. Wanneer David uiteindelijk beseft dat het zo echt niet verder kan, is het misschien al te laat...
Een prachtig boek dat iedereen gelezen moet hebben, want pesten is niet oké!

Jochem met zijn hondje Simbad, een beeld uit de film
filmeditie van 'Spijt'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten