donderdag 16 juli 2015

De doodskuur

WICKED heeft alles afgepakt van Thomas. Zijn identiteit, zijn geheugen en nu ook zijn enige vrienden: die uit de Laar. Maar het einde is nabij. Alle beproevingen zitten erop, na nog een allerlaatste test.
Maar zal iemand die overleven?
Wat WICKED niet beseft is dat de herinneringen van Thomas veel verder teruggaan dan de organisatie vermoedt. En daarom weet Thomas dat hij geen woord moet geloven van wat ze zeggen. Thomas ontsnapte uit het Labyrint. Hij overleefde de Schroei. En hij zal alles op alles zetten om zijn vrienden te redden. Maar het is de waarheid zelf die echt een einde aan alles zal maken. De tijd van leugens is voorbij. (Bol.com)
Aanrader? Na het lezen van 'De labyrintrenner' en daarna ook 'De schroeiproeven' was ik helemaal ondersteboven van de spannende boeken van James Dashner. Hij bouwde de spanning steeds op, tot je letterlijk op het puntje van je stoel (in mijn geval, het puntje van de zetel) zat. Ik klemde het boek zo stevig in mijn handen, dat het geen wonder zou zijn moest het van onder tot boven gekreukt zijn. Gelukkig ben ik zo'n persoon die een heilig ontzag heeft voor alles wat met boeken te maken heeft, en kon ik dus op tijd mijn blik losscheuren van de bladzijden en het boek netjes en zonder vouwen of ezelsoren weer wegleggen. :-) Helaas moet ik toegeven dat ik het derde boek in de 'Labyrintrenner'-trilogie iets minder goed vond dan de voorgaande twee. Aan de spanning lag het niet, die bevatte 'De doodskuur' in overvloed, maar ik vond de zaken wat snel op elkaar volgen waardoor je soms even niet meer mee was met het verhaal... 
Thomas en zijn vrienden, een hele selecte groep na alles wat ze al meegemaakt hebben, komen na hun avontuur in de Schroei terecht in het hoofdkwartier van WICKED. WICKED is een organisatie die alles op alles zet om een geneesmiddel te vinden voor de gevaarlijke ziekte die zich na de zonnevlammen over de aarde heeft verspreid, de Vuring. De ziekte maakt mensen krankzinnig en zorgt ervoor dat ze zich als wilde beesten gaan gedragen. Het is hoog tijd om er iets aan te doen, want anders sterft de mensheid uit. Thomas en de andere Laarders behoren tot de kleine groep mensen die immuun zijn voor de Vuring. Deze mensen worden al spottend Munies genoemd. WICKED denkt dat deze Munies de oplossing zijn voor het probleem, en ging daarom hun hersenen bestuderen, in de hoop er iets wijzer van te worden. Thomas en de anderen zijn het echter niet eens met de methoden van WICKED, namelijk het opsluiten van tieners in een levensgevaarlijk labyrint en daarna de overlevenden in de Schroei, het meest gevaarlijke deel van de nieuwe, verwoeste aarde droppen. Ze zijn dan ook vastbesloten om een einde te maken aan de macht van WICKED en ontsnappen uit het hoofdkwartier. Na een lange tocht komen ze aan in Denver, een hooggelegen plek, waarvan de inwoners denken dat het er helemaal veilig is en dat de Vuring nooit binnen hun muren zal geraken. Helaas... Op korte tijd wordt ook Denver door de Vuring overwonnen en moeten Thomas en de anderen, de Munies, alweer op de vlucht. Samen met een geheime organisatie waarvan Gally, een ex-Laarder, ook deel uit maakt gaan Thomas en zijn vrienden op weg naar WICKED, vastbesloten om er voor eens en voor altijd een eind aan te maken. Maar is alles wel zo eenvoudig als het lijkt?  
Een zeer spannend boek, dat moet ik toegeven, maar helaas vond ik het minder goed dan de voorgaande delen. Zoals ik al vertelde, volgden de dingen elkaar vaak te snel op. Daardoor was het soms wat verwarrend, maar waren de zaken ook niet zo goed uitgewerkt. Ik vond je op sommige vragen, waar je al van het begin mee zat, nog steeds geen antwoord kreeg en dat is jammer. Wel een aanrader, maar ik ben er minder enthousiast over dan ik was over de andere delen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten