vrijdag 22 mei 2015

Oorlogswinter: de film



Een Engelse piloot stort neer met zijn vliegtuig en kan, terwijl hij met zijn parachute in een boom hangt, een Duitse soldaat neerschieten. Een buurjongen van Michiel, die in het verzet zit, geeft Michiel een briefje met daarop de schuilplaats van de piloot. Michiel mag de brief alleen openmaken als de buurjongen iets overkomt. Als die op een dag niet meer terugkomt na een actie met het verzet, zoekt Michiel de schuilplaats die op het briefje genoteerd staat. Daar vindt hij Jack, een gewonde Engelse piloot. Beetje bij beetje sluiten ze vriendschap, terwijl de oorlog om hen heen verder woedt en er nog steeds gezocht wordt naar de dader van de moord op de Engelse soldaat.

Aanrader? Alweer een tijdje geleden eigenlijk, mochten we op school een film bekijken. We hadden de keuze tussen deze film, 'Oorlogswinter', of 'Koning van Katoren'. 'Koning van Katoren' had ik al eens gezien, dus ik koos voor 'Oorlogswinter'. Het boek had ik al gelezen, dus ik wist waarover de film zou gaan. Toch, als ik eerlijk moet zijn vond ik de film een beetje tegenvallen. Ik kan niet precies uitleggen waarom, want het was goed geacteerd, en dat sommige scènes anders waren dan in het boek, is logisch... Je zal mij ook niet horen zeggen (zien schrijven, in dit geval :-)) dat het een slechte film was. Dat vond ik ook niet.
Als ik de film een punt op 10 zou moeten geven, hmmm... Een 7, 5 denk ik. Of je daarmee genoeg weet, valt te betwijfelen. Maar daar weet je toch al meer mee dan met mijn "Goh, ik weet echt niet wat ik hierover moet schrijven". :-) Een aanrader? Ja, toch wel.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten